Hogyan tartsd be az újévi fogadalmaidat?

Idén minden másképp lesz!

Rendszeresen le fogok járni az edzőterembe. Egészségesebben fogok étkezni. Lerakom végre a nyelvvizsgát. Többet foglalkozok a gyerkőcökkel. Ugye ismerős mondatok? Bizonyára neked is van pár olyan újévi fogadalmad, ami évről-évre előkerül, mivel azok java része nem valósul meg. Mit szólnál, ha adnánk néhány hasznos tippet, melyekkel biztosan be tudod majd tartani őket?

1. Reális, teljesíthető célokat tűzz ki!

Sose tegyél olyan fogadalmat, ami eleve teljesíthetetlen, hiszen akkor garantált a kudarc. Teljesen felesleges eltervezni például, hogy 10 vagy 20 kilóval könnyebb leszel tavaszra. Reálisabbnak tűnik, ha inkább átgondolod az étkezési szokásaidat és elkezdesz mozogni. A reális célok persze itt is nagyon fontosak, hiszen ha eddig nem sportoltál, fokozatosan kell hozzákezdened. Kezdd például rövid sétával, majd napról-napra növeld a távot. A súlyod így is csökkenni fog hétről-hétre, s az apró sikerek újabb pozitív változtatásokra és újabb teljesíthető célok elérésére fognak sarkallni.

2. Egyszerre csak egy-két fogadalomra koncentrálj!

Gyakran azért nem sikerül teljesíteni az újévi fogadalmakat, mert egyszerre túl sok mindenen szeretnénk változtatni. Ehelyett inkább írj egy listát, és állítsd fontossági sorrendbe a megvalósítandó dolgokat. Kezdd a két legfontosabbal. Azért nem érdemes egyszerre ennél több változtatásba belevágni, mert a fogadalmak megtartása komoly önuralmat és koncentrációt igényel. A figyelem megosztása pedig növeli a sikertelenség kockázatát.

3. Konkrét célokat tűzz ki!

Általánosságok helyett fogalmazd meg konkrétan a (reális!) céljaidat. Például ahelyett, hogy „nyárra lefogyok”, mondd azt, hogy a fürdőruha szezonra leadok 5 kilót vagy ahelyett, hogy „idén spórolni fogok”, gondolj arra, hogy ebben az évben minden hónapban félreteszel 5 ezer forintot. Így mindig tudod majd, hogy mit szeretnél elérni, ráadásul már menet közben sikerélményben lesz részed, amikor teljesíted az adott hónapra vonatkozó „penzumot”.

4. Mindent csak fokozatosan!

Amikor megfogadunk valamit, hajlamosak vagyunk drasztikusan hozzálátni. Pedig sokszor éppen ez lesz az oka annak, hogy nem sikerült teljesíteni a magunknak tett ígéretet. Ezért, ha futni akarsz, ne mindjárt a félmaratonnal kezdd. Elég, ha az első héten csak sétálsz, a második héten 3 percet kocogsz, a harmadik héten ezt 5 percre növeled, majd hetente emeled az időtartamot és a futás intenzitását. Ha a nyelvvizsgát szeretnéd letenni, nem érdemes napi több órát a nyelvkönyv felett ülni, ehelyett használj nyelvoktató applikációkat (Duolingo, Fun Easy Learn, Mondly), melyekkel mindössze napi néhány percben kezdheted a nyelvtanulást, s fokozatosan haladhatsz a könnyebb feladatoktól a nehezebbek felé. Néhány hét után a nyelvtanárt is magabiztosabban fogod felkeresni. Ha az édességfüggőségtől szeretnél megszabadulni, ne tiltsd le magad minden finom falatról. Elég, ha kezdetnek csak a hétköznapokon mondasz le a csokoládéról, s a hétvégéken lelkifurdalás nélkül elmajszolsz néhány falatot.

5. Jutalmazd meg magad menet közben is!

Minden alkalommal, amikor sikerül ellenállnod a csábításnak vagy egy újabb lépést tettél a megvalósítás felé, ajándékozd meg magad! Ha például sétáról kocogásra tudtál váltani vagy növelni tudtad a távot, esetleg leadtál néhány újabb kilót vagy egész héten nem ettél csokoládét, lepd meg magad valamivel, aminek igazán örülnél. Menj el moziba a barátaiddal, vegyél magadnak egy szép fehérneműt vagy azt a szép bizsut, amit olyan régóta nézegetsz. És ne feledd: minden egyes jutalommal megerősíted az új szokásodat.

+ TIPP: Szakértők szerint 21 nap szükséges ahhoz, hogy egy új tevékenység szokássá váljon. Ehhez nagyon fontos, hogy rendszeresen és folyamatosan „gyakoroljuk” őket. A fogadalmak betartásának kezdeti szakaszában tehát megéri a nagyobb erőbefektetés, odafigyelés és következetesség, hiszen röpke 3 hét alatt jelentős változásokat érhetünk el.  Úgy is fogalmazhatnánk, hogy mire eltelik a 21. nap, kipipálhatjuk a listán szereplő első fogadalmat.